fredag 13 juli 2012

Kimitoön

Igår var jag och hälsa på en kompis som bor i Kimito. Vi ha studerat tillsammans och brukar träffas nu som då. Alltid lika roligt att träffa henne och hitta på utflykter tillsammans. Tidigare i sommar var vi till Helsingfors en helg och turista. Men igår var det Kimito som jag skulle få upptäcka. Kände mig som en riktigt turis från storstan då jag körde till Kimito. Fick se landet med åkrar och kossor. :) Har tydligt bott för länge i Åbo.



Började dagen i Dahsbruk. Gick runt där och sedan åt vi plåtbröd. Det är ungefär som pizza, men att det är strömsö koken som har hitta på det.



Kolugnar.





 Sedan tog vi färjan ut till Högsåra för att besöka Farmors Cafe. Ett jätte mysigt ställe där de har gammal inredning och saker bevarad. Helt i min smak.





Bakar gör de på cafet så det finns färska kakor och tårtor. 
Det som var ett stor plus var att man fick ta så stor bit man ville ha. :)
Jag testade på maräng/jorgubbstårtan som var ljuvlig. Om jag inte skulle ha varit så mätt från tidigare skulle jag kunna ätit lite till. 


Turist foto med fejkkossorna.


Sen måste jag ju ta kort av de riktiga kossorna.


I hamnen så fanns det gamla båthus. Vi båda fick Saltkråkan upplevelse. :)
Åka färja till ön och sedan mötas av båthusen och ett kuperat landskap med smala grusvägar.



Tror någon har glömt bort sin båt.




Hoppas alla haft en bra dag och får en trevlig helg!
Själv kommer jag jobba tre nätter. 
// Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar